Search

Doa Hari Arafah

Doa ini dibaca pada hari Wuquf pada 26/11/09 selepas solat Asar , sunat juga puasa pada hari tersebut .

Doa dimulai dengan puji Allah dan puji Rasul dalam bahasa arab

Ya Allah ya Tuhan kami , ini lah hamba mu yang lemah lagi doif serta hina datang sujud kepada mu dengan mengharapkan ke ampunan dari mu ya Allah .

Ya Allah ampunkan lah dosa kedua ibu bapa kami , kasihan lah mereka seperti mana mereka mengasihani kami sejak kami di lahirkan di muka bumi ini ya Allah .

Kurniakan lah Hidayah dan Taufik Mu kepada mereka , jauhi lah mereka dari segala mara bahaya di dunia dan di akhirat serta pandangi lah mereka dengan pandangan limpah rahmat mu serta kasih sayang mu .

Ya Allah kasihani lah mereka , lapangi lah kubur mereka , tempat kan mereka bersama orang orang yang mendapat kasih sayang mu , terangi lah kubur mereka , terima lah amal mereka , sampaikanlah doa kami kepada mereka .

Ya Allah amat besar pengorbanan mereka kepada kami , jika kami hendak membalas jasa mereka dengan dunia dan isi nya maka tidak terbalas oleh kami ya Allah , hanya doa dari kami pohonkan kepada mu agar Kau rahmati mereka serta lindongi mereka ya Allah .

Ya Allah ya Tuhan kami ampuni lah dosa kami , kami telah menzalimi diri , ampuni lah dosa kami sama ada dosa yang nyata atau tersembunyi , sesungguh nya Engkau Maha Mengetahui atas segala sesuatu yang kami lakukan .

Ya Allah ya Tuhan kami ampuni lah dosa anak anak kami serta mereka yang di bawah tanggungan kami , amat lemah diri kami , tiada lah daya upaya kami melainkan dengan izin dan limpah rahmat mu . Ya Allah berilah kekuatan serta Ilmu yang berguna agar kami dapat mendidik anak anak kami sepertimana yang engkau kehendaki .

Ya Allah ya Tuhan kami , kurniakan lah kapada kami anak anak yang soleh dan solehah , anak anak yang mendoakan kedua ibu bapa nya .

Ya Allah ya Tuhan , kurniakan kepada kami dan anak anak kami kejayaan di dunia dan di akhirat , kurniakan lah sedikit Ilmu dari Ilmu Ilmu Mu yang luas kepada kami , jadikan kami orang orang yang beramal dengan Ilmu Ilmu Mu , jadikan kami orang orang yang bertawakkal kepada Mu , bertakwa kepada Mu dan mempertahankan Agama Mu .

Ya Allah , hiasi lah diri kami anak anak kami dengan sifat sifat Mahmudah (terpuji) , jauhi lah dari kami akan sifat sifat Mazmumah (terkeji) , serta lindongi lah kami dari fitnah manusia , jin , syaitan , iblis , hawa nafsu yang jahat , dunia yang melalaikan dan dajjal yang sesat lagi meyesatkan

Ya Allah , sampaikan selawat dan salam kami keatas junjungan Nabi Muhammad saw , keluarga baginda , sahabat sahabat baginda serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga akhir dunia . Kurniakan kepada kami kebaikan di dunia dan akhirat seperti mana Kau kurniakan kepada mereka yang engkau redo'i .

Ya Allah , saudara saudara kami datang menyahut seruan Mu dan menyambut seruan Nabi Mu ke tanah suci untuk mengerjakan Haji dan Umrah serta menziarahi Kekasih Mu Nabi Muhammad saw . Jadikan lah Haji dan Umrah serta amalan mereka sebagai amalan yang diterima .

Ya Allah , jadikan lah kedatangan mereka ini sebagai ibadat , jauhi lah dari mereka dari sifat terkeji sama ada semasa mereka berada di tanah suci atau sekembali nya ke tanah air .

Ya Allah bimbingi lah kami dan saudara kami ke jalan yang kau redo'i , jauhi lah kami dari jalan kemurkaan Mu Ya Allah .

Ya Allah , dengan rasa rendah diri kami tunduk kepada Mu , kami sujud kepada Mu , pandangi lah kami dengan pandangan limpah rahmat Mu , rahmati lah hidup kami , halalkan rezeki kami , ikhlaskan lah segala amalan kami dan kami redo atas segala yang telah Kau tentukan keatas kami .

Ya Allah , kami memohon perlindongan dari atas segala fitnah dunia yang melalaikan , syaitan , iblis , hawa nafsu yang jahat dan manusia yang dengki terhadap kami .

Ya Allah , sesungguh nya kami tidak layak memasuki syurga Mu dengan amal kami , dan kami juga tidak sanggup memasuki neraka Mu atas kesalahan kami , dengan itu ya Allah masukan lah kami ke syurga Mu dengan limpah rahmat Mu .

Ya Allah , amat sedikit amalan kami , dan banyak pula dosa kami terhadap Mu , dosa kami terhadap ibu bapa kami , anak anak kami , saudara saudara kami , sahabat sahabat kami , serta mereka yang di bawah tanggungan kami , dengan itu kami memohon dengan rasa rendah diri kami terhadap Mu dan atas kebesaran Mu serta Maha Pengampun dan Penyayang Mu terhadap hamba Mu , maka ampuni lah dosa kami , jika Engkau tidak mengampuni dosa kami maka kami termasuk dalam gulongan orang orang yang rugi di dunia dan di akhirat .

Ya Allah , kami memohon kepada Mu sampaikan lah kami , anak anak kami , guru guru kami , saudara saudara kami , kenalan kami dan mereka yang di bawah tanggungan kami ke Tanah Suci Mu , sebagaimana sampai nya saudara saudara kami ya Allah . Kurniakanlah rahmat Mu kepada kami seperti mana engkau memberi kepada saudara kami , limpahkan lah rezeki Mu di dunia ini kepada kami dan mereka , jadikan kami di antara hamba hamba Mu yang sentiasa bersyukur akan nikmat Mu . Kami bersyukur kan nikmat Iman , Islam , Ilmu dan amal yang engkau kurniakan kepada kami dan mereka .

Ya Allah , jadikan kami di antara hamba hamba Mu yang beramal seperti mana yang diajar oleh Junjungan Nabi Muhammad saw , tunjukan kami jalan yang benar seperti mana Engkau tunjukkan kepada mereka ia itu , para Siddiqin , para Suhada , para Solihen dan mereka yang Engkau redo'i .

Ya Allah , hanya kepada Mu kami meletakan segala pengharapan dan pergantungan , tiada daya upaya kami melainkan dengan izin dan limpah rahmat Mu . Maha Suci Allah Engkau yang Maha Gagah , Maha Melihat , Maha Pemurah , dan Maha Suci Mu dari apa yang orang kafir fikirkan .

Ya Allah , jadikan lah kami hamba hamba Mu yang sentiasa mengingati Mu dalam keadaan senang , susah , sihat , sakit , gembira , derita serta hidupkan hati hati kami untuk mengingati Mu setiap masa dan ketika .

Ya Allah , ampuni dosa kami dan mereka yang di bawah tanggungan kami , atas kejahilan kami dan kelemahan kami , ya Allah berilah kami kefahaman dalam menghayati agama Mu dan memahami hukum hakam Mu , kurniakan kesabaran , kefahaman , dan sehat tubuh badan sepanjang hayat kami , sehingga kami bertemu dengan Mu .

Ya Allah , dengarlah rintihan dari kami ini , terima lah doa kami , ibadat kami pengorbanan kami yang tidak seberapa , serta serba kekurangan , hanya Engkau yang Maha mengetahui atas segala sesuatu , jadikan kami orang orang yang Engkau redo'i , sesungguh nya hidup , mati kami , ibadat kami hanya kerana Mu ya Allah .

Ya Allah , kami memohon kepada mu kurniakan lah hidayah dan taufik mu kepada kami , kekalkan kami dalam agama mu , jauhilah kami dari perkara perkara yang menghalang kami untuk taat kepadamui .

Ya Allah ya Tuhan kami berilah pertolongan kepada semua umat islam di seluruh pelusuk bumi ini , bantulah mereka untuk menghancorkan gulongan kuffar .

Ya Allah ya Tuhan kami perkenankanlah doa kami , kurniakan rahmat mu kepada kami seperti mana engkau mengurniakan rahmat mu kepada kekasih Mu Nabi Muhammad saw , keluarga baginda , sahabat sahabat baginda dan mereka mereka yang mendapat keredoan Mu .

Ya Allah , sesungguh nya engkau Maha Pemurah , Pengasih , Penyayang dan Maha suci engkau yang memiliki segala keagungan , hanya kepada Mu lah kami meletakan segala pengharapan pergantungan dan hanya kepada Mu kami menyerah diri , pandangilah kami dengan pandangan kasih sayang Mu ya Allah , lindongilah kami dari segala fitnah dunia dan fitnah kubor .


Doa di akhiri dengan puji Allah dan puji Nabi Muhammad saw ( dalam bahasa arab)

faqir disisi Allah swt
Haji Bahari Haji Saleh

0 comments: